Nationell Textil Inkubator
Diarienummer | |
Koordinator | Inkubatorn i Borås AB |
Bidrag från Vinnova | 1 024 000 kronor |
Projektets löptid | december 2021 - november 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Inkubationsstöd |
Ansökningsomgång | Utvecklingsprojekt i inkubatorer 2021 till 2024 |
Viktiga resultat som projektet gav
Under de två åren som NEST etablerats bedömer projektgruppen initiativet som väldigt lyckat. Övergripande målsättningar såsom ett ökat kvalitativt stöd gentemot entreprenörer med en textil & mode-inriktning, säkerställa stöd till fler bolag än idag samt möjlighet att inspirera andra inkubatorer till samverkan inom andra branschområden är uppfyllt. Samarbetet mellan Borås INK, Sting, Expression och XPlot har fungerat väldigt bra och initiativet har fått en väldigt bra nationell spridning.
Långsiktiga effekter som förväntas
- Antal entreprenörer som blir antagna till vårt testkörnings- och demodagar; Mål = 40. Utfall 95. - Antal entreprenörer som blir antagna i vår samverkande inkubatorsprocess. Mål = 10. Utfall = 8 (samtal pågår f.n.. med 3 ytterligare). - Antal leads att söka till NEST genom vår digitala plattform = 541 st. - Antal sökande till NEST = 119 bolag. - NEST visningar på LinkedIn = 60 573 st. - NEST exponeringar på Instagram = 19 309 st. - Antal NEST nyhetsbrev = 32 st. - Antal öppnade NEST nyhetsbrev = 2244 st.
Upplägg och genomförande
Vi kan konstatera att texilbranschen står inför stora hållbarhetsutmaningar som en av de branscher som påverkar världens klimat mest negativt. Initiativet NEST har lyft och aktualiserat utmaningen där ett flertal spännande lösningar och förbättringar lyfts till ytan och erhållit ytterligare stöd och coachning. Samarbetet mellan branschförening, befintligt näringsliv och startups/entreprenörer har möjliggjorts och nya samarbeten har etablerats. NEST har som klar målsättning att fortsätta utvecklas efter projektperioden.