Nästa generations drivlinor för robotik
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - KTH Skolan f elektroteknik och datavetenskap |
Bidrag från Vinnova | 383 116 kronor |
Projektets löptid | januari 2022 - augusti 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Individrörlighet och ökat attraktionsvärde för forskningsbaserad kompetens |
Ansökningsomgång | Rörlighet för innovation, lärande och kunskapsutbyte 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att skapa en ny forskningsgren inom KTH som skulle kunna stödja ABB:s ökade intresse för elektriska maskiner och drivsystem med halvledare med breda bandgap för tillämpningar inom robotik. Mobilitetprogrammetvar det perfekta sättet att integrera och komplettera industriell och akademisk kunskap och skapade spin-off-aktiviteter för ex-jobbstudenter, doktorander och postdoktorer. Det finns en plan för att fortsätta samarbetet på längre sikt med en officiell affiliering på KTH, och en forstatt intresse att hitta nya finansieringsmöjligheter for nya projekt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Den initiala förväntningen var att hitta ett sätt att introducera relevant verksamhet relaterade till robotik för KTH-studenter och forskare verksamma inom området elektroteknik, specifikt på elektriska maskiner och drivsystem. Denna förväntning har uppfyllts (handledning av examensarbeten, ett nytt doktorandprojekt, och ett sex-månaderskontrakt för en postdoc) och det finns fler projekt på gång. Samtidigt förde vi KTH-ABB-diskussioner som omfattades av sekretessavtal som hjälpte till att ytterligare hitta tekniska lösningar och samordna våra forskningsintressen.
Upplägg och genomförande
Mobiliteten arrangerades så att bilaterala diskussioner ägde rum minst varannan vecka, under två timmar varje gång, antingen på KTH eller online. På dessa möten gick vi igenom aktiviteterna och planerade för nästa. Vi förberedde projektförslagen, diskuterade konfidentiella aspekter av ABB:s robotapplikationer och pratade om vad som kunde göras utöver mobilitetsprogrammet. Vi kom fram till att när mobilitetsprogrammet avslutades skulle vi strukturera samarbetet med ett affilieringskontrakt på KTH, som vi driver just nu.