Museum of Failure
Diarienummer | |
Koordinator | SUPERL AB |
Bidrag från Vinnova | 750 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2017 - december 2017 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
The Museum of Failure - är en fysisk samling av intressanta misslyckade innovationer som på ett icke-konventionellt sätt sprider kunskap om och stimulerar diskussioner kring misslyckandens viktiga roll för innovation.
Långsiktiga effekter som förväntas
Tanken med hela projektiden var att starta en uppmärksamhetsmaskin för spridning av innovationsforskning. Projektets roliga, tänkvärda och annorlunda ansats för spridning av forskning har lett till generös uppmärksamhet i media och fackpress. Museets provocerande namn och användning av ett bekant konventionellt museum-format med ett nytänkande innehåll har varit intresseväckande även för nya målgrupper. Museets kombination av fysisk och digital närvaro är mycket framgångsrik för spridning i sociala medier.
Upplägg och genomförande
Projektplanen sprack då museet hamnade i en mediastorm. Den faktiskt genomförandet av projektet har gått mycket bra trots intensivt mediatryck.