MULTITRAILER - Reglering av distribuerad elektrisk drivning i långa fordonskombinationer
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Electrical Engineering |
Bidrag från Vinnova | 6 930 000 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - januari 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Ansökningsomgång | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI - december 2020 |
Syfte och mål
Projektet syftar till att utveckla och demonstrera distribuerade reglersystem för en eller flera elektriskt drivna axlar i långa fordonskombinationer, kombinerat med en konventionell förbränningsmotor. Både energieffektivitet och säkerhet skall beaktas. Målet är att utveckla teoretiska modeller av reglersystem som sedan implementeras, testas, valideras och demonstreras i verkliga testfordon under olika körförhållanden.
Förväntade effekter och resultat
Projektet förväntas leda till bland annat följande effekter och resultat: - Nya fordonsmodeller för fordonskombinationer med elektriskt drivna axlar - Ny kunskap och kompetens om avancerade reglering av elektrisk drivning i fordonskombinationer med flera ledpunkter. - Stärkt konkurrenskraft för svenska företag, dels genom ny teknisk kompetens/kunskap/innovation, dels genom förbättrad möjlighet att påverka utveckling av nya standarder - Demonstration och kunskapsspridning om eldrivna tunga fordon
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer att genomföras med hjälp av följande aktiviteter: - Modellering av fordonskombinationer med flera ledpunkter, dvs möjliga rörelser beskrivs enligt fysikaliska modeller. - Utveckling av arkitektur för reglering i fordonskombination. - Definiera körfall av särskilt intresse för att säkerställa säker och energieffektiv körning med eldrift - Utveckling av system för distribuerad reglerdesign, inklusive protokoll för kommunikation mellan enheter. - Byggnation av testfordon och genomförande av tester - Validering av modeller med hjälp av testdata