Multifunctional 2D-conducting nanostructured coating for aircraft components
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - februari 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP - Internationell samverkan |
Syfte och mål
Syftet med projektet är att utveckla en multifunktionell 2D-ledande nanostrukturerad polymer ytbeläggning för flygplanskomponenter, som kan överleva blixtnedslag. Denna ytbeläggning kommer att kombinera elektrisk och termisk ledningsförmåga. Slutmålet är att skapa ett effektivt blixtskydd för flygplanskomponenter gjorda av kolfiberförstärkta polymerer, vilket effektivt mildrar påverkan av blixtnedslag genom förbättrad elektrisk ledningsförmåga. Projektet fokuserar på att förbättra de ledande egenskaperna hos den grafenfunktionaliserade ytbeläggningen.
Förväntade effekter och resultat
Genom att kombinera experimentella aktiviteter, modellering och simulering försöker projektet uppnå ett innovativt ytbeläggningssystem för att uppnå ökad flygplanssäkerhet. Projektresultaten kommer att kommuniceras genom vetenskapliga publikationer, projektinterna rapporter och workshops. Samarbetet med universitetet i detta forskningsprojekt stärker universitetets kompetens inom konduktiva ytbeläggningar. Denna kunskap, tillsammans med publicerade resultat, kommer att implementeras i studentkurser för att ytterligare sprida kunskapen.
Planerat upplägg och genomförande
Tre arbetspaket (WP-A, WP-B och WP-C) är centrala i projektet. WP-A (Chalmers-UFABC) syfte är att utveckla skalbara teknologier för att producera ledande grafen-polymer nanokompositbeläggningar genom att optimera deras elektriska och termiska ledningsförmåga. I WP-B (Chalmers) används modellering och simulering för att undersöka beteendet hos LSP-systemet, för att optimera formuleringen och designparametrarna. WP-C (Saab) involverar experimentella försök på kupongnivå och utvärdering av de ledande egenskaperna hos den grafenfunktionaliserade beläggningen.