Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Multidisciplinära avancerade beräkningar: Fluiddynamik, Aeroakustik, Strukturdynamik 2 (MultFAS2)

Diarienummer
Koordinator Saab AB
Bidrag från Vinnova 1 540 000 kronor
Projektets löptid juli 2023 - augusti 2024
Status Pågående

Syfte och mål

Det multidisciplinära projektet syftar till att studera internt vapenschakt vid transsonisk strömning och hur dess flexibla struktur påverkar samt påverkas av akustiska fenomen. Vidare kommer strukturvibrationer och aerodynamiska krafter från FSI (fluid-strukturinteraktion)/CFD (computational fluid dynamics)-simuleringar av kaviteten att kopplas till analyser för att beräkna internt buller i flygfarkosten. Målet är att skapa en analyskedja som binder samman extern strömning med internt buller samt att formulera ”bästa praxis” för denna typ av analyser och metodik.

Förväntade effekter och resultat

Projektet förväntas resultera i stärkt förmåga att mha beräkningar prediktera externt och internt buller kopplat till internt vapenschakt vid transsonisk strömning, aeroelastiska strukturdeformationer samt fördjupad förståelse för interaktionen mellan akustik och strukturvibrationer. Projektets förväntade resultat kommer bla att få effekt i utvecklingen av framtida stridsflygsystem, civila flygplattformar samt derivat därav där multidisciplinär beräkningsteknik kommer att vara av stor vikt. Projektets resultat och effekt är således av ”dual-use”-karaktär.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet är en fortsättning på NFFP7-MultFAS. Genom FSI-simuleringar, där strömningsfältet simuleras med hybrid RANS-LES metodik, skapa djupare förståelse för interaktionen mellan externaerodynamiken/akustiken, strukturdynamiken och internt buller map kavitetsströmning. Fortsatta numeriska studier med förfinade beräkningsmodeller appliceras för att skapa ökad konfidens i resultat för att stärka det vetenskapliga och industriella värdet - ”bästa praxis”. Vidare appliceras framtagen metodik och erfarenhet på flygplanslik vapenkavitet.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 18 augusti 2023

Diarienummer 2023-01202

Statistik för sidan