Modellering korrosion i nya typer av betong
Diarienummer | |
Koordinator | Swerea KIMAB AB - Avd Korrosion i Aggressiva miljöer |
Bidrag från Vinnova | 287 530 kronor |
Projektets löptid | april 2018 - oktober 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Viktiga resultat som projektet gav
Potentialen för mekanistiska modeller har undersökts och simuleringar har framgångsrikt gjorts för nya betongsammansättningar med armering i vägmiljö vad gäller korrosion. Möjligheterna för mekanistiska modeller att undersöka geometriska effekter i fler än en dimension, inte enbart längs tjockleken på täckskiktet i armerad betong, bedömdes som goda. Framtida arbete kunde identifieras och handlade om vilka typer av exponeringar som behövs göras för att få de nödvändiga parametrar modellerna behöver för att tillförlitligt kunna simulera fler nya typer av betong i vägmiljö.
Långsiktiga effekter som förväntas
Användningen av mekanistiska modeller möjliggör detaljerad analys vad gäller reaktioner, jontransport, vätning, gasupplösning och strömfördelning i rum och tid i armerad betong, egenskaper som styr huruvida korrosionsangrepp kommer ske. Användningen idag är dock begränsad p.g.a. avsaknad av vissa parametrar och valideringsexempel. Nästa steg blir att ta sig an de förbättringspunkter som identifierats under förstudien, främst att ställa upp experiment i kontrollerad miljö. Detta arbete kan bli relativt omfattande och kommer kräva att flera samarbetspartners involveras.
Upplägg och genomförande
Under arbetets början genomfördes en litteraturstudie för att få en överblick av tillgängliga modeller och experimentella data. Därefter ställdes en mekanistisk 1D modell upp och försök till validering av modellen till de nuvarande projektparternas mätningar och exponeringar gjordes. En förenklad modellstudie i 2D följde detta. Båda modelltyperna kunde visa värdefulla resultat vad gäller korrosion då betongens sammansättning och geometri förändrades. Flera punkter på förbättringsarbete av både experiment och modelleringsarbete kunde till slut ställas upp.