Modellering av uppvärmning/nedkylning av hybridkomponenter p.g.a. omgivande luftflöden.
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar Aktiebolag - Avd 91700 Environment & Fluid Dynamics Centre |
Bidrag från Vinnova | 1 310 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2016 - december 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Elektronik, mjukvara och kommunikation 2016-04-12 |
Slutrapport | 2016-02487.pdf (pdf, 239 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med denna studie var att skapa en simuleringsmodell som tar hänsyn till det termiska beteendet hos elektriska komponenter i ett hybrid elfordon. Den omfattar effekten av omgivande temperatur såväl som de inre värmeförlusterna som påverkar yttemperaturerna och värmeupptagningen av kylmediet. För att validera modellen utfördes mättningar i vindtunnel på flera testfall på en XC60 PHEV. Jämförelsen av simuleringen med testresultaten visade tillfredsställande beteende i de flesta kontrollpunkter.
Långsiktiga effekter som förväntas
Den utvecklade modellen visar god överensstämmelse med uppmätta temperaturer på komponentytan. Trots att de första resultaten var lovande, kommer ytterligare utveckling att krävas för att fånga fler termiska effekter, på fler komponenter. Med denna vidareutveckling kommer modellen att underlätta framtida virtuell utveckling av elektrifierade fordon och ytterligare minska mängden prototyper och nödvändiga kostsamma fysiska tester.
Upplägg och genomförande
Modellen byggdes på basen av en Volvo XC60 PHEV produktionsbil, men kunde lätt appliceras på någon annan elektrifierad bil. Bilen testades under olika körförhållanden i VCC-klimatvindstunneln, för att tillhandahålla gränsvillkor och valideringsdata för den numeriska modellen. Den numeriska modellen sattes upp i den kommersiella CFD-programvaran StarCCM +.