Minskad personalbrist & lägre kostnader för övertid och bemanning inom vården
Diarienummer | |
Koordinator | Gapstaff AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2017 - september 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups fas 1 våren 2017 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har varit lyckat med resultat över förväntan: 1. Behov och efterfrågan har bekräftats - Genom att effektivisera bemanningsprocessen bidrar Gapstaff till en bättre arbetsmiljö för personalen och mindre administration för verksamheterna. 2. Nya användningsområden har identifierats. - Gapstaff har potential att vara relevant för i princip samtliga verksamhetstyper inom vården. 3. Vägen framåt för Gapstaff är tydligare. - Affärsmodell och “go-to-market” strategi har konkretiserats. Nästa steg är att validera skalbarhet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Samtliga uppsatta mål har uppnåtts: 1. Pilotprojekt har genomförts med goda resultat. Pilotprojekten har gett ökad förståelse och praktiskt "know-how" för hur vår tjänst bäst bidrar med värde till verksamheterna. 2. Utifrån användarfeedback har förbättringar implementerats. - Förbättringar som gör vår tjänst mer användarvänlig och fokuserad på rätt saker. 3. Tjänsten har förberetts för kommersiell lansering - Nästa steg är att addera fler verksamheter och parallellt börja implementera affärsmodellen.
Upplägg och genomförande
Innan projektet: En testversion av Gapstaff hade utvecklats och var klar att testas. Under projektet: Pilotprojekt genomfördes med utvalda vårdavdelningar som använde Gapstaff i deras dagliga verksamhet. Pilotprojekten gav värdefull användarfeedback och lärdomar om vilka praktiska utmaningar de olika verksamheterna brottas med. Nästa steg: Gapstaff har nu en tjänst vars funktionalitet och användarnytta har bekräftats av de som ska använda den. Nästa steg är att ansluta fler avdelningar och andra typer av verksamheter parallellt med en fortsatt användardriven utveckling.