Minnity - ett arbetsverktyg och en utbildningslösning för demensomsorg
Diarienummer | |
Koordinator | Minnity AB |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2019 - september 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups steg 2 - våren 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål har uppnåtts helt. Genom en strukturerad, iterativ process har vi designat, samskapat och testat en utvecklad kommunikationsfunktionalitet och en ny mikroutbildningsfunktionalitet i Minnity-appen. Vi har även skapat en fransk version av lösningen, en möjlighet till att hantera komplexa verksamhetsstrukturer, samt en preliminär algoritm för anpassning av inlärning till användares behov. Vi har integrerat en säker inloggning med BankID samt utvecklat andra säkerhetsåtgärder.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet resulterade i skapandet av en utvecklad version av Minnity-appen. Vi har förbättrat kommunikationsfunktioner som möjliggör effektiv koordinering av omvårdnad mellan omsorgspersonalen, brukaren och brukarens anhöriga samt skapat en mikrolärningsmodul för att förbättra användarnas kompetens inom demensvård. Appens användarvänlighet och en tydlig fokus på personligt bemötande av omsorgstagaren uppskattas av testare, experter och andra aktörer. Den digitala lösningen är nu ett arbetsverktyg och ett utbildningshjälpmedel redo för användning.
Upplägg och genomförande
Utveckling följde en iterativ cykel: behov- och kravanalys - skapande av prototyper - utveckling - tester, som upprepades flera gånger i nära samarbete med slutanvändare. Arbetet delades in i två faser: utveckling av kommunikationsfunktionerna och mikroinlärning. Trots utmaningar i följd av covid-19 pandemin har vi lyckats samarbeta med omsorgspersonalen och andra aktörer inom demens- och äldreomsorg i Sverige, Frankrike, Finland och Polen och fokuserat på individuella tester samt digitala kommunikationskanaler, vilket gav oss förväntade effekter.