Miljö & Arbete
Diarienummer | |
Koordinator | Sätt färg på Göteborg ek för |
Bidrag från Vinnova | 1 500 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2022 - februari 2024 |
Status | Pågående |
Utlysning | Insatser för civilsamhällets transformation |
Ansökningsomgång | Civilsamhällets lösningar för klimatomställning |
Viktiga resultat som projektet gav
Miljö och Arbete har haft som syfte att främja ekologisk och social hållbarhetsinnovation genom att utbilda och skapa gröna instegsjobb för unga, samt sprida hållbara metoder till fastighetsägare och byggbranschen. Syftet har uppfyllts i och med att målen om att utbilda 55 unga inom cool roofing-teknik, utförandet av tre klimatveckan, anställningen av 20 miljöambassadörer, samt producering av takdatabasen Global Coolify och en ny cool roofing färg, har uppnåtts.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har stärkt kvalificerad arbetskraft inom cool roofing-teknik i Sverige genom Cool Roofing-kurser. Anställning av 20 unga miljöambassadörer från marginaliserade områden har ökat deras konkurrenskraft på arbetsmarknaden. Klimatveckan har reducerat klimatångest och inspirerat unga. Nu finns även 86 000 tak registrerade i databasen, samt en miljövänlig cool roofing-färg, godkänd av byggvarubedömningen, på svenska marknaden. Båda har potential till att bidra till hållbar urban utveckling.
Upplägg och genomförande
Cool roofing färgen vi använde under kurserna var inte miljövänlig när projektet startade. Doing Good, Thermo-Logic och Selena Group ingick ett samarbete för att ta fram en miljövänlig färg. Den är nu introducerad på marknaden och användes under kurserna. Klimatveckan utvecklades från att involvera enbart miljöorganisationer till olika experter inom privat sektor, ideell sektor och forskningssektor. Takdatabasen utvecklades från att vara Excel-baserad till en online databas. AI ska integreras. Vår Senior Advisor Erling Zandfeld har arbetat ideellt i projektet på ca 20%.