MICA2 - Modellering av Interaktion mellan Cyklister och Fordon 2
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Applied Mechanics |
Bidrag från Vinnova | 11 593 094 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - juli 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - 2019-06-11 |
Slutrapport | 2019-03082engelska.pdf(pdf, 7658 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Varje år dör ca 41 000 cyklister i trafikolyckor. Omkörningar där motorfordon kör om cyklister kan vara mycket farliga. FFI-projektet MICA (180401-191231) visade hur förarmodeller kan hjälpa automatiska bromssystem att bli smartare och aktiveras mer effektivt utan att kompromissa med föraracceptans. MICA2 har haft ett brett fokus på hela omkörningen då både aktiva och passiva säkerhetssystem har utvecklats och testats i projektet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Försäkringsdata och olycksdatabaser har analyserats för att identifiera olycksscenarion och olycksmekanismer för alla faser i omkörningen. Flera beteendemodeller har utvecklats. Modellerna har använts för att utveckla och analysera aktivering av automatisk bromsning och -styrning i kritiska omkörningssituationer. Externa krockkuddar och expanderbara metallstrukturer för personbilar som kan lindra skadeutfallet hos cyklister har utvecklats och testats. En effektanalys av systemen har genomförts. Nya metoder för datainsamling har utvecklats.
Upplägg och genomförande
Resultaten från MICA2 gör det möjligt att utveckla nya säkerhetssystem, ger ny input till utveckling av experimentella procedurer i Euro NCAP och främjar säker interaktion mellan automatiserade fordon och cyklister. Två doktorander tog sin examen i MICA2 och projektet producerade mer än 15 tidskriftsartiklar och konferensbidrag. För att sprida resultaten genomfördes olika evenemang i SAFER-nätverket samt en större demonstration på flygfältet i Vårgårda där både aktiva och passiva prototypsystem visades upp.