MICA - Modellering av Interaktion mellan Cyklister och Fordon
Diarienummer | |
Koordinator | CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA AKTIEBOLAG - Fordonssäkerhet |
Bidrag från Vinnova | 5 100 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2018 - maj 2020 |
Status | Avslutat |
Slutrapport | 2017-05522engelska.pdf(pdf, 795 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
MICA-projektet modellerade förarens beteende i den första fasen av en omkörningsmanöver, när en förare närmade sig en cyklist bakifrån med mötande trafik. Modellen förutsäger sannolikheten att en förare kommer att bromsa eller styra för att strategiskt utföra en accelererande respektive flygande manöver. Denna modell har integrerats i ett koncept för smart aktivt säkerhetssystem för att undvika kollisioner, som ger tidiga (ändå acceptabla) varningar och ingripanden. Med simuleringar har säkerhetsnyttan uppskattats med det smarta aktiva säkerhetssystemet.
Långsiktiga effekter som förväntas
MICA levererade 1) ett dataset insamlat med två robotar 2) ett modelleringsramverk 3) en ny förarmodell 4) ett smart system för att undvika kollisioner som använder förarmodellen 5) en säkerhetsnyttoanalys som visar att de nya FCW på egen hand estimerats minska antalet dödsolyckor med 53-96% och en minskning av skadorna med 43-93%. Under MICA har TRL-nivån på det smarta aktiva säkerhetssystemet ökat från 1-2 till 4 vid projektavslut. Nio vetenskapliga bidrag beskriver resultaten från projektet: en licentiatuppsats, tre konferensbidrag, fem vetenskapliga artiklar.
Upplägg och genomförande
MICA uppfyllde de uppsatta målen genom att utveckla en förarmodell, integrera den i ett koncept för aktivt säkerhetssystem samt estimera vilken nytta det skulle kunna göra i trafiken. Projektuppsättningen, vilket involverade tre doktorander och en plan för expansion av projektet från början, visade sig vara en bra strategi för att forskningen skulle ska bli väsentlig för att få genomslag.