Metodik för utveckling av samverkansarenor
Diarienummer | |
Koordinator | Göteborgs universitet - Konstnärliga fakultetsnämnden |
Bidrag från Vinnova | 9 403 000 kronor |
Projektets löptid | december 2017 - juni 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Universitets och högskolors strategiska utveckling av samverkan |
Ansökningsomgång | Utveckling av lärosätenas samverkanskapacitet - Fullständig ansökan |
Viktiga resultat som projektet gav
Syfte och mål för projektet Metodik för utveckling av samverkansarenor (MUSA) har varit att arbeta fram en metodik för att stödja initiering, utveckling och drift av lärosätesdrivna samverkansarenor med utgångspunkt i samtida samhällsutmaningar. Resultatet har spridits genom deltagande lärosätens egna samverkansarenor, som utifrån egna syften och mål fungerat som studieobjekt under processen. Dessa arenor, utom Klimatarenan, SU, fortsätter i olika former, genom nya avtal och huvudmän, i policies och i vidareutveckling av forskningsplattformar.
Långsiktiga effekter som förväntas
MUSA-metodiken, är uppbyggd kring ett antal kärnfrågor, processer och dimensioner s.k hörnstenar som konceptuellt ligger till grund för en arenas utveckling: Strategi, Formalisering, Operativ verksamhet och Utveckling. Metodiken, beskriven i Handbok: Metodik för utveckling av samverkansarenor, MUSA, som kan fungera som ett praktiskt verktyg för att planera, utveckla och arbeta med samverkansarenor på ett lärosäte.
Upplägg och genomförande
De 6 medverkande lärosätena har utvecklat egna samverkansarenor under projektet vilket bidragit till att både utveckla och testa MUSA-metodikens användbarhet, samt sprida resultatet. Den gemensamma arbetsprocessen och analysarbetet som ägt rum på de ingående lärosätena, har präglats av ett kollaborativt arbetssätt där möten och diskussioner utgått ifrån erfarenheter gjorda inom den egna arenan vilket gett en inblick i skilda rumsliga och organisatoriska utgångspunkter och perspektiv.