Metallparadoxen, del 2
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | december 2021 - november 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Att gruvbranschen blir mer jämställd och inkluderande är av vikt för den framtida innovationskraften och förmågan att attrahera den bästa kompetensen. Syftet med projektet var att genomföra ett event med relevant tema som kan tilltala nya målgrupper; ett alternativ till SMIs årliga innovationstävling som hittills lockat en mycket smal grupp. I stället skulle SMI erbjuda en ny typ av upplevelse som kunde väcka nyfikenhet och intresse. En designsprint bedömdes vara lämplig för detta. Det handlade om ett engångstillfälle som kunde agera pilot för ett återkommande årligt event.
Långsiktiga effekter som förväntas
RISE konkretiserade och processledde eventet och SMI agerade som bollplank och för att ge riktning och kontakter. Genom eventet skapades värdefull kunskap om hur man kan nå fler nya målgrupper och har färdiga arbetssätt och material för att jobba med dem. De externa deltagarna gav detaljerad feedback kring sin syn på att byta karriär till gruvnäringen, vilken roll ett sådant event kan spela, och hur det skulle kunna genomföras praktiskt för att vara görbart för yrkesverksamma.
Upplägg och genomförande
Processen innefattade målgruppsidentifiering och deras behov, framtagning av sprint-koncept, koncept för kommunikation, genomförande av eventet samt framtagning av metodmaterial för framtida bruk. Detta gjordes genom en samskapande designprocess där SMI och RISE gemensamt arbetade med främst de tidiga delarna under ett antal workshops med båda aktörer. Pga pandemin och geografi så gjordes detta digitalt med stöd av det digitala verktyget Mural. RISE arbetade sedan med att konkretisera och processleda eventet och SMI agerade som bollplank och för att ge riktning och kontakter