Mer ekonomiskt hållbara småföretag - genom ökad transparens på betaltjänstmarknaden
Diarienummer | |
Koordinator | Kompera AB |
Bidrag från Vinnova | 298 480 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - februari 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet inleddes med utveckling och test av tjänsten tillsammans med extern partner. När tjänsten nått tidigt MVP-stadie, identifierades och prövades styrkor och svagheter genom live-tester och uppsökande av användarfeedback. Affären kunde verifieras både genom att avtal tecknats med leverantör/partner, samt att användarna använt tjänsten och flertalet valt att teckna nya kortinlösenavtal genom användandet. Under tiden har flera marknadsföringskanaler testats för att nå användarna. Det har gett oss insikter i hur vi framöver ska nå kunderna på det mest effektiva sättet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Bolagen som använt vår tjänst, och bytt kortinlösenavtal, har fått lägre kostnader och därmed ökad ekonomisk hållbarhet samt på lång sikt bättre förutsättningar för tillväxt genom att möjliggöra investering i innovation eller nyanställningför att stärka konkurrenskraften.
Upplägg och genomförande
Projektplanen följdes men tog längre tid än väntat. Huvudskakligen var det utvecklandet av tjänsten till ett MVP-stadie som tog längre tid än väntat, vilket var den huvudsakliga anledningen till att projekttiden förlängdes. I övrigt följdes stegen i den ursprungliga projektplanen: 1.Utveckla och testa tjänsten 2. Identifiera och pröva styrkor och svagheter. 3. Verifiering och utveckling av affären. 4. Test av marknadsföringskanaler