MCC-AI: Multi-Core Computing in Automotive Industry
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Technology AB - M2:7 |
Bidrag från Vinnova | 1 140 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2011 - december 2012 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | Fordonsutveckling – en satsning inom FFI |
Viktiga resultat som projektet gav
Det är av yttersta vikt att fordonsindustrin i Sverige även fortsättningsvis kommer att vara en konkurrenskraftig spelare på världsmarknaden. Teknologier med multipla kärnor är nyckelkomponenter för att kostnadseffektivt kunna möjliggöra ökad funktionalitet och nya koncept. Forskning om multipla kärnor har framgångsrikt bedrivits i Sverige under många år. Projektet har överfört användbara forskningsresultat till praktisk nytta i fordonsindustrin.
Långsiktiga effekter som förväntas
* Identifierat behov och krav från intressenter inom fordonsindustrin och faställt den senaste tekniken. * Definierat och studerat viktiga områden för multipla kärnor baserat på de identifierade kraven. * Utvecklat demonstratorer för multipla kärnor för att utvärdera viktiga områden. * Gett rekommendationer om hur fordonsindustrin ska hantera övergången till teknologier med multipla kärnor. * Spritt resultat och ökat den övergripande kunskapen och kompetensen inom området.
Upplägg och genomförande
Projektet har identifierat behov och krav på multipla kärnor inom fordonsindustrin. Det har studerat att utvecklat koncept inom områden som E/E systemarkitekturer, ECU hårdvaruarkitekturer, AUTOSAR system, WCET analys och virtuella plattformar. Projektet har tagit fram demonstratorer och gett rekommendationer för hur fordonsindustrin ska migrera till teknologier med multipla kärnor.