Mätning av restspänningar i fordonskomponenter med komplexa geometrier med hjälp av neutrondiffraktion
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Fysik |
Bidrag från Vinnova | 1 499 000 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - november 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Forskningsinfrastrukturer - nyttiggörande och samverkan |
Ansökningsomgång | Utvecklingsprojekt för ökat industriellt nyttiggörande av neutron- och synkrotronljusbaserade tekniker, 2023 |
Syfte och mål
Syftet med projektet är genom två relevanta fallstudier att visa att restspänningar i annars oåtkomliga geometrier kan mätas med neutrondiffraktion. Målet med projektet är att demonstrera effektiviteten och mångsidigheten hos neutrondiffraktion för att hantera kritiska frågor, med syftet att utforska potentialen för integration av storskaliga anläggningsexperiment i produkt- och processutveckling hos Volvo.
Förväntade effekter och resultat
Ett delresultat är produktionen av relevant mätdata för två specifika relevanta fall, men den långsiktiga förväntade effekten är en ökad industriell användning av storskalig infrastruktur. Detta resulterar i en mer effektiv och träffsäker produkt/process-utveckling.
Planerat upplägg och genomförande
Två särskilt utmanande och relevanta fall har valts ut, och för dessa kommer restspänningsprofiler i kritiska positioner at mätas med hjälp av neutronspridning (preliminärt på ILL i Grenoble). Ett analysupplägg kommer att utvecklas gemensamt med Volvo, utifrån specifika behov och önskemål