Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Mätning av restspänningar i fordonskomponenter med komplexa geometrier med hjälp av neutrondiffraktion

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Fysik
Bidrag från Vinnova 1 499 000 kronor
Projektets löptid november 2023 - november 2025
Status Pågående
Utlysning Forskningsinfrastrukturer - nyttiggörande och samverkan
Ansökningsomgång Utvecklingsprojekt för ökat industriellt nyttiggörande av neutron- och synkrotronljusbaserade tekniker, 2023

Syfte och mål

Syftet med projektet är genom två relevanta fallstudier att visa att restspänningar i annars oåtkomliga geometrier kan mätas med neutrondiffraktion. Målet med projektet är att demonstrera effektiviteten och mångsidigheten hos neutrondiffraktion för att hantera kritiska frågor, med syftet att utforska potentialen för integration av storskaliga anläggningsexperiment i produkt- och processutveckling hos Volvo.

Förväntade effekter och resultat

Ett delresultat är produktionen av relevant mätdata för två specifika relevanta fall, men den långsiktiga förväntade effekten är en ökad industriell användning av storskalig infrastruktur. Detta resulterar i en mer effektiv och träffsäker produkt/process-utveckling.

Planerat upplägg och genomförande

Två särskilt utmanande och relevanta fall har valts ut, och för dessa kommer restspänningsprofiler i kritiska positioner at mätas med hjälp av neutronspridning (preliminärt på ILL i Grenoble). Ett analysupplägg kommer att utvecklas gemensamt med Volvo, utifrån specifika behov och önskemål

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 9 november 2023

Diarienummer 2023-02814

Statistik för sidan