Material i ett cirkulärt samhälle
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Fiber- och polymerteknologi |
Bidrag från Vinnova | 2 800 000 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - februari 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte var att utveckla kurser för livslångt lärande inom material och cirkulär ekonomi. Slutresultatet var 5 helt digitaliserade introduktionskurser och 5 projektkurser som påbyggnad med inriktning på fördjupning inom ämnet. Målgruppen för kurserna är yrkesverksamma utan specifika förkunskaper, samtidigt som kurserna behandlar den aktuella forskningsfronten inom material och cirkulär ekonomi. Kurserna är därmed utformade för att vara relevanta både för specialister med behov av uppdatering och för lekmän.
Långsiktiga effekter som förväntas
Syftet med de utvecklade kurserna, har varit 1) att kunna bidra till en kompetenshöjning inom material och cirkulär ekonomi för allmänheten och 2) att etablera gemensamma förkunskaper för deltagare på avancerad nivå. Istället för att utveckla 5 kurser på vardera 3hp, valdes upplägget med 1+2hp för att underlätta för yrkesverksamma. Kurserna hade ca 100 anmälda deltagare. Därtill har 150 KTH-studenter genomgått introduktionsmodulen som en del i deras introduktionskurs. Utbildningspaketet kommer att successivt utökas med nya moduler och nytt innehåll.
Upplägg och genomförande
Projektet har varit ett samarbete mellan fyra olika institutioner på KTH (Materialvetenskap, Industriell ekonomi, Polymera material och Digitalt lärande) samt ett antal externa aktörer (såsom IVL och SIS). Totalt har över 50 videoföreläsningar spelats in och gjorts tillgängliga för allmänheten i spellistor på kthplay.se. Projektet har därutöver bidragit med kompetenshöjningar inom digital pedagogik och examination samt tvärvetenskaplig ämneskompetens inom material och cirkulär ekonomi. Den senare har dessutom bidragit till nya forskningsansökningar från gruppen.