LumeoLoop Attachment: Kommersialisering
Diarienummer | |
Koordinator | Lumeo Technology AB |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | november 2020 - september 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 2 hösten 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att bygga på verifiering av marknaden som gjordes i Steg 1 och ta steget vidare för att kommersialisera den patenterade fästtekniken, LumeoLoop, tillsammans med industripartners. Målet har varit att säkra en hållbar och lokal produktion i Sverige, och verifiera en skalbar affärsmodell genom att ta ett antal produkter till marknaden för kommersiellt bruk med våra partners.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet resulterade i 5 produkter som kommersialiseras, och ytterligare 10+ löpande integrationsprojekt där tekniken integreras i våra partners produkter. Tillsammans med dessa partners fastställde vi att en långsiktig affär bygger på en licensieringsmodell med ett upplägg likt en prenumeration på vår teknologi. Vi lyckades säkra produktion i Gnosjö-regionen och har under projektets gång anställt ytterligare 2 medarbetare. Produkterna som kommersialiseras förväntas ge effekten av "ringar på vattnet" som stärker vår position som ett "ingredient brand" för wearables.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts med kunden i fokus med ett huvudmål: Kommersialisering så fort som möjligt. 1) Integrationsprojekt med flertal kunder ledde till 2) större Beta-tester där 50-100 av vår partners kund testar produkterna skarpt och vi analyserar resultaten för att 3) förhandla och sluta ett avtal för tillverkning och licensiering. För att stödja de avgörande stegen fick vi: säkra tillverkare, ta fram kommersiella avtal, ta fram material till kund, förskaffa maskiner & verktyg för beta-tester, säkra kapital för fortsatt tillväxt via investerare.