Lösningar för snabbare utveckling av Skogsbilvägar
Diarienummer | |
Koordinator | Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- och transportforskingsinstitut |
Bidrag från Vinnova | 2 500 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2021 - december 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | Lösningar för snabbare utveckling av transportinfrastrukturen |
Viktiga resultat som projektet gav
Ja, målen som sattes från start uppfylldes. Projektet syftade till att förbättra bärigheten och hållbarheten hos svenska skogsbilvägar genom att testa innovativa lösningar. De valda teknikerna (såsom geoceller, stenmadrasser, enzymstabilisering, olika bomberingar och förbättrad packning) ledde till förbättrad skogsbilvägarnas prestanda och hållbarhet, vilket stärker transporteffektiviteten och vägarnas livslängd. Detta uppfyller projektets kärnmål om mer hållbara och effektiva skogsbilvägar.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet förväntas ha långsiktiga effekter genom att förbättra skogsbilvägarnas prestanda och hållbarhet. Med tekniker som geoceller, enzymstabilisering, stenmadrasser och ökad packning skapas vägar som tål tyngre transporter, har bättre dränering och kräver mindre underhåll. Detta minskar kostnader och driftstopp, vilket stärker skogsindustrins effektivitet. Projektet bidrar också till ökad tillgänglighet och säkerhet, samtidigt som miljöpåverkan minskar.
Upplägg och genomförande
Projektet engagerade fem skogsbolag, där varje bolag byggde en pilotväg för att utvärdera en av de valda teknikerna. Lösningarna inkluderade geoceller, stabiliseringsmedel, ökad packning, stenmadrasser och variationer i krönlutning. Varje lösning testades under realistiska förhållanden, och mätningar utfördes före och efter trafik- och väderexponering. Resultaten analyserades med hjälp av lätt fallviktstest, profilmätningar och visuell inspektion. Projektet omfattade även kostnads-nyttoanalys.