Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Lösningar för snabbare utveckling av Skogsbilvägar

Diarienummer
Koordinator Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- och transportforskingsinstitut
Bidrag från Vinnova 2 500 000 kronor
Projektets löptid maj 2021 - december 2024
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden
Ansökningsomgång Lösningar för snabbare utveckling av transportinfrastrukturen

Viktiga resultat som projektet gav

Ja, målen som sattes från start uppfylldes. Projektet syftade till att förbättra bärigheten och hållbarheten hos svenska skogsbilvägar genom att testa innovativa lösningar. De valda teknikerna (såsom geoceller, stenmadrasser, enzymstabilisering, olika bomberingar och förbättrad packning) ledde till förbättrad skogsbilvägarnas prestanda och hållbarhet, vilket stärker transporteffektiviteten och vägarnas livslängd. Detta uppfyller projektets kärnmål om mer hållbara och effektiva skogsbilvägar​. ​

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet förväntas ha långsiktiga effekter genom att förbättra skogsbilvägarnas prestanda och hållbarhet. Med tekniker som geoceller, enzymstabilisering, stenmadrasser och ökad packning skapas vägar som tål tyngre transporter, har bättre dränering och kräver mindre underhåll. Detta minskar kostnader och driftstopp, vilket stärker skogsindustrins effektivitet. Projektet bidrar också till ökad tillgänglighet och säkerhet, samtidigt som miljöpåverkan minskar.

Upplägg och genomförande

Projektet engagerade fem skogsbolag, där varje bolag byggde en pilotväg för att utvärdera en av de valda teknikerna. Lösningarna inkluderade geoceller, stabiliseringsmedel, ökad packning, stenmadrasser och variationer i krönlutning. Varje lösning testades under realistiska förhållanden, och mätningar utfördes före och efter trafik- och väderexponering. Resultaten analyserades med hjälp av lätt fallviktstest, profilmätningar och visuell inspektion. Projektet omfattade även kostnads-nyttoanalys.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 31 januari 2025

Diarienummer 2021-01043