Local Market Network platform for sustainable micro destination development of hospitality businesses
Diarienummer | |
Koordinator | Roombler AB |
Bidrag från Vinnova | 1 570 145 kronor |
Projektets löptid | mars 2020 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationsprojekt i företag |
Ansökningsomgång | Innovationsprojekt i små och medelstora företag - hösten 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att ta fram en inkluderande tjänst som minskar små och medelstora boendens beroende av de stora bokningsplattformarna genom att utnyttja kraften i destinationens egna lokala nätverk för att generera direktbokningar. Genom kontinuerligt samarbete med en rad representanter från de tre användargrupperna destinationsaktörer, boenden och besökare har vi kunnat bekräfta kraften i dessa nätverk, identifierat varje grupps specifika behov i ett lokalt rekommendationsförfarande samt kunnat validera att produkten är kommersiellt gångbar i idé och utförande.
Långsiktiga effekter som förväntas
Efter identifierade behov och begränsningar hos de olika grupperna har vi designat och implementerat en produkt med tre gränssnitt som stödjer rekommendationer och kurerade förfrågansförfaranden i nätverk både med utan en destinationsaktör. Vi anser utfallet av projektet vara mycket lyckat då vi i kontinuerligt samarbete med vår användargrupp fått vår tes bekräftad, färdigställt en fullt fungerande produkt/tjänst i tre gränssnitt samt mottagits väl av potentiella kunder. Längre fram då vi har större kvantiteter data kan ytterligare och mer kvantitativa slutsatser dras.
Upplägg och genomförande
Iterativa djupintervjuer och prototyptester med 9 boenden, 2 eventbolag och 7 destinationer bekräftade tesen om läckage och belyste varför detta ändå sker. Ett bokningssystem där alla är med är inte möjligt. Små boenden har ostrukturerade förfaranden och långa svarstider. Ibland saknas en destinationsaktör. För att kunna inkludera alla stödjer tjänsten (Loci) därför istället ett kurerat förfrågansförfarande, med eller utan hjälp av en agents rekommendation. Nästa steg är att även inkludera restauranger, aktiviteter etc.