Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

LOBSTR - Learning On-Board Signals for Timely Reaction

Diarienummer
Koordinator Scania CV Aktiebolag - Avd ECCA
Bidrag från Vinnova 3 645 680 kronor
Projektets löptid januari 2019 - april 2020
Status Avslutat
Slutrapport 2018-02723engelska.pdf(pdf, 1179 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Det övergripande frågan som projektet LOBSTR försöker besvara är om det är möjligt att tillämpa anomalidetektionsmetoder på temporala multivariata signaler för feldetektering på fordonets styrenhet. Projektets mål var att bidra med ny kunskap i följande: - anpassning av existerade anomalidetektionsmetoder så de fungerar väl i distribuerade system (IoT) med inlärning - evaluera och jämföra prestanda mellan olika anomalidetektionsmetoder för IoT system

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektresultaten var väldig positiva. De stora målen som sattes åstadkoms. Två distribuerade modeller togs fram, där båda kan upptäcka anomalier av körningar med olika injicerade fel som förväntat. De distribuerade modellerna gav snarlika resultat för ett fordon och när man delade datat till olika antal fordon. Modellerna hade några falsk positiva utfall, så det finns en hel del förbättringsmöjligheter. Projektet var så framgångsrikt och det finns mycket mer att utreda att det redan finns planer att fortsätta forska och utveckla inom detta område.

Upplägg och genomförande

Flera metoder undersöktes där vi gick vidare med två styckna - komprimeringsbaserad anomalidetektion med LSTM autoencoder och mixture-baserad anomalidetektion. Metoderna utvärderades på insamlad data från körningar på fordon där medvetna fel var injicerade. Den mixture-baserade metoden implementerades på befintlig fordonshårdvara med kommunikation via molnet. Den lyssnar på CAN trafiken för att upptäcka anomalier realtid.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 14 juli 2020

Diarienummer 2018-02723