Livscykelhantering av batterier i laddnätverk
Diarienummer | |
Koordinator | Einride AB |
Bidrag från Vinnova | 4 757 651 kronor |
Projektets löptid | november 2022 - augusti 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Cirkularitet - FFI |
Ansökningsomgång | Cirkularitet - FFI - juni 2022 |
Syfte och mål
Det finns fortfarande många osäkerheter relaterade till batterierna i elfordon och hur de ska hanteras när de inte längre kan användas i fordonen. Syftet med detta projekt är att utforska och demonstrera de potentiella fördelarna och utmaningarna med att använda uttjänta fordonsbatterier som ett energilagringssystem kopplat till en laddare för tunga elektriska lastbilar. Projektet syftar till att utforska både tekniska utmaningar och ekonomiska och miljömässiga systemeffekter, såväl som logistiska och ekonomiska fördelar och utmaningar relaterade till denna lösning.
Förväntade effekter och resultat
Projektet ska bygga vidare på den potential som följer med digitaliseringen av transportsystemet tillsammans med de möjligheter som ett energilagringssystem ger. Ambitionen är att öka effektiviteten i ett elektrifierat godstransportsystem, minska belastningen på elnätet och skapa ett andra liv för batterierna. Allt detta kommer att påskynda övergången till ett mer hållbart transportsystem och säkerställa en effektiv användning av tillgängliga resurser.
Planerat upplägg och genomförande
Partnerna i projektet kommer att installera, driva, integrera och analysera en lösning baserad på användning av uttjänta LFP-batterier som energilager i ett transportsystem för tunga lastbilar. Batteriernas hela livscykelperspektiv kommer att studeras, med en helhetssyn på transportsystemet som bas.