Living Labs - design av framtidens mobilitet i den smartare staden med människan i centrum
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan i Halmstad - Akademin för informationsteknologi |
Bidrag från Vinnova | 7 183 810 kronor |
Projektets löptid | oktober 2019 - augusti 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Viktiga resultat som projektet gav
AHA II projektet syftade till att utveckla en användarinvolverande metod för att samskapa designkoncept för framtida mobilitet tillsammans med både publika och privata aktörer. I projektet etablerades två designetnografiska urban living labs där studier av lokala värden, kunskaper, praktiker och framtidsvisioner blev grund för ett iterativt samskapande arbetssätt och två design koncept som presenteras i AHA -katalogen (https://aha2.hh.se/ ). Projektet har också utvecklat en verktygslåda för att transferera och skala upp arbetssättet till andra kontexter.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom AHA II metodologin utvecklades två design koncept - ´community value based traveling´ och ´pop-up mobility hubs´ som är möjliga att transfererar och skala upp till andra kontexter. Projektets fokus på lokala värden och sätt att göra saker sätter vikten av att ta hänsyn till social hållbarhet i utvecklandet av framtida mobilitet. Projektbeskrivningen i AHA - katalogen och den medföljande workshopmaterialet förväntas göra det möjligt för andra aktörer att ta dessa perspektiv i liknande utvecklingsprocesser
Upplägg och genomförande
AHA-metodologin består av följande komponenter: designetnografiska aktiviteter (etnografiskt fältarbete och samskapande workshops med invånare och partners), skapande av designetnografiskt triggermaterial av etnografiska insikter och designetnografiska transformationsverktyg som bygger på analys av ovanstående komponenter. Sammantaget så bidrog analysen till en förståelse av det sociala värdet av en resa om går bortom kostnads- och tidseffektivitet som det primära målet för utveckling av mobilitet