LIVAR - Livslängdsoptimering av räler
Diarienummer | |
Koordinator | SWERIM AB - Swerim AB, Kista |
Bidrag från Vinnova | 790 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2019 - maj 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | Lösningar för en hållbar transportinfrastruktur |
Viktiga resultat som projektet gav
Syfte och mål var att utveckla och anpassa elektroslaggsvetsning för reparation av långa rälsträckor på plats i spåret istället för byte till nya räler, för att minska miljöpåverkan, kostnaden och minska stopp trafiken. Delar av målen är uppfyllda då projektet har utvecklat och anpassat reparationsprocesser för långa räler. Tyvärr visar resultaten från LCC analysen att det inte är ekonomiskt försvarbart att reparera långa rälsträckor med dagens förutsättningar men det finns fortsatt stora möjliga miljövinster.
Långsiktiga effekter som förväntas
De tekniska resultaten är lovande. Det kräver dock ytterligare verifierande tester och utvärdering i spåret. Förväntad effekt var att bidra till minskad klimatpåverkan men på grund av konstandaspekten som utkristalliserades från LCC-analysen visade det sig att reparation av långa räler inte är ekonomiskt försvarbart, trots antagandet att förlänga tekniska livslängden med 20 år. Det öppnade däremot upp diskussioner om reparation av växlar som möjligt område för vidare utveckling.
Upplägg och genomförande
Genomförandet påverkades till viss del av Corona då många gemensamma svetsförsök blev inställda, samt möten och andra planerade aktiviteter. En central projektdeltagare från ESAB slutade sin anställning tidigt in i projektet, vilket har skapat förseningar samt andra utmaningar. Först utfördes svetsförsök för att förstå tekniska begränsningar, som input till LCC-analysen. Med facit i hand skulle LCC-analysen utförts tidigare i projektet för att vägleda inriktning på de tekniska försöken avseende: processtyp, produktivitetsmål, maximal kostnad på utrustning etc.