LifeExt - Livslängdsförlängning för befintliga stålbroar
Diarienummer | |
Koordinator | Swerim AB - Swerim AB, Kista |
Bidrag från Vinnova | 3 600 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2017 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | SIP InfraSweden2030 - Klimatneutral transportinfrastruktur |
Viktiga resultat som projektet gav
LifeExt ska möjliggöra livslängdsförlängning för befintliga broar genom att applicera förbättringstekniker på kritiska detaljer. Här fås snabbare skadeackumulering och genom lokal förbättring kan väsentlig livslängdsökning nås för hela bron. Målen var: Studera möjligheten att “lokalt åter-svetsa” en spricka. Utvärdera möjliga OFP-metoder. Undersök möjligheten att med HFMI metoder kunna återställa utmattningsliv. En skademodell ska utvecklas. Samtliga mål är uppfyllda och initiala rekommendationer har tagits fram. Skademodellen stämmer väl överens med data.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten är mycket bra, delvis till och med över förväntan. Effekterna kan ännu inte ses eftersom resultaten sprids först nu. Men det förväntas att livslängdshöjande tekniker som de som studerats och anpassats i LIFEEXT kommer att göra stor nytta - speciellt när de följts upp och kompletterats med ytterligare resultat och metoder (fler metoder finns och ytterligare fall behöver belysas). Webbsändning av resultat och diskussioner med Trafikverket skedde idag med stort deltagande. Resultaten togs emot mycket väl och det diskuterades hur snabbt regelverken kan uppdateras.
Upplägg och genomförande
Projektet har i stort följt ursprunglig tanke, men inte plan. Provningen har tagit väsentligt längre tid än planerat då provkropparna haft hög kvalitet, så bedömningarna om livslängdsförlängning är konservativa. Provningen har därför fått löpa under hela tiden, utom förutom sista månaden. Resultaten som framkom var så intressanta att ytterligare (!) prover togs fram och kördes, trots relativt kort tid kvar. Detta gav väldigt bra resultat och analysmöjlighet för skademodelleringen, så därför är projektgruppen väldigt nöjd trots att rapporteringen blev pressad i slutet.