Lätt och Kostnadseffektiv luftfjädring för personbilar
Diarienummer | |
Koordinator | Stiftelsen Chalmers Industriteknik - Chalmers Industriteknik |
Bidrag från Vinnova | 345 000 kronor |
Projektets löptid | november 2010 - juni 2011 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Viktiga resultat som projektet gav
Uppnådda projektmål Genom analyser av mindre bilar har vi tagit fram en prototyp baserad pa väl utprovade eftermarknadskomponeter.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projekteffekter Det är möjligt att tillverka en lätt och kostnadseffektiv luftfjädring för personbilar och lätta last/distributionsfordon upp till 2.5 ton. Dessa system kan också säljas som eftermarknadskomponenter. Fortsatt forskning är att ta fram modulbyggda system för familjebilar och lätta lastfordon.
Upplägg och genomförande
Genomförande Ett stort antal analyser av chassis och luftfjädringskoncept har utförts. Metoden har varit att börja med så små lätta bilar som möjligt för att sänka vikt och kostnad och därefter uppgradera till större fordon. Valt framvagnskoncept McPherson. Avseende bakvagnar har fokus legat på halvstel bakaxel. Arbetssekvens: Konceptanalyser av chassin Komponentanalyser av luftfjädringssystemkomponenter Tillverkningskostnad Förslag till prototyp med utprovade komponenter Beställning av Prototyp Rapportförfattande