Lastbilsarkitektur för funktionalitet i molnet (TrAF-Cloud)
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE AB, Göteborg |
Bidrag från Vinnova | 15 690 785 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - september 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - 2018-12-11 |
Slutrapport | 2018-05010eng.pdf(pdf, 738 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets huvudmål var att undersöka tekniska och affärsrelaterade förutsättningar för en tät integration mellan fordons- och molnarkitektur för att skapa en sammanhållen plattform. Syftet var, förutom en mer kapabel modern fordonsplattform, även att etablera ett ekosystem kring fordonet som plattform där fordonstillverkaren såväl som tredjepartsutvecklare kan utveckla transporttjänster med fordonsintegration. Med TrAF-Cloud-arkitekturen skall sådana tjänster kunna rullas ut med korta ledtider.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets huvudresultat innefattar rapportering av strategier för etablering av ekosystem av utvecklare kring en uppkopplad fordonsplatform. Resultaten innefattar även dokumentation av en referensarkitektur för en sådan platform samt demonstratorer av nyckeltecknologier i referensarkitekturen. Utöver detta har ett flertal nystratade branchinitiativ identifierats och beskrivits. Det förväntas att projektets resultat kan hjälpa fordonstillverkaren i att ta nästa steg mot en uppkopplad fordonsplatform.
Upplägg och genomförande
För de affärsmässig aspekterna var ansatsen att utgå från andra sektorer (såsom mobiltelefonmarknaden) och genom woprkshops analysera tillämpbara strategier för fordonssektorn. För de tekniska aspekterna var ansatsen att tillämpa existerande molnteknologier och best-practices för att skapa en plaform för sömlös integration med esisterande fordonstekniker. Demonstratorer för nyckeltekniker utvecklades för validering.