LäsLust - en läsfrämjande applikation utformad av barn och ungdomar
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Avdelningen för datavetenskap |
Bidrag från Vinnova | 1 991 567 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - november 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Digitalisering för bättre hälsa, vård och omsorg |
Viktiga resultat som projektet gav
God läsförståelse är central för att klara sig i dagens samhälle och påverkar möjligheterna att utveckla kunskap i alla skolämnen. I LäsLust har barn och unga med speciella behov spelat spel för att öva läsförståelse. Spel är ett sätt öka motivationen och därmed delaktigheten. Särskolans ordinarie undervisning erbjuder god delaktighet men saknar till stor del samarbete. Samarbete bidrar till ökad motivation och har tydligt observerats när särskolans elever spelat LäsLust spelet. Det bidrar därför till ökad delaktighet och är ett bra komplement till ordinarie undervisning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Särskolans elever har uttryckt att de vill ha mer av den här typen av undervisningsmaterial. Det är därför positivt att projektparterna kommit överens om att fortsätta sitt samarbete och genomföra spelworkshops för att träna läsning, och på sikt kanske även andra skolämnen. Vidareutveckling sker bland annat genom ett antal årliga studentprojekt. Spelet, manual för att skapa spelinnehåll, samt all kod och resurser finns tillgängligt för nedladdning på projektets hemsida. Långsiktiga effekter förväntas vara ökad motivation för lästräning och därmed ökad delaktighet.
Upplägg och genomförande
Projektet har skapat spelet utifrån återkoppling från särskolans elever. Eleverna har varit med i hela processen, från utformning av spelidén till speltestning. Detta har visat sig vara ett bra upplägg för att lära känna målgruppen och förstå hur spelet bäst skall utformas för deras behov. Den speciella målgruppen har också inneburit en utmaning för speldesign då elevernas läsförmåga är väldigt varierande, men eleverna hjälper gärna varandra och det verkar inte minska känslan av att lyckas för de som fått hjälp utan snarare öka känslan av delaktighet och samhörighet.