Lärares rörelsemönster
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 1 987 000 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - november 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för Sakernas Internet |
Viktiga resultat som projektet gav
Övergripande mål har varit att "påvisa IoT-teknikens potential och möjligheter för att utveckla undervisning och lärande, samt att ta fram ett konkret och skalbart exempel kring hur IoT kan användas för att utveckla skolans kärnverksamhet - undervisning och lärande". Vi har verkligen sett potentialen i enkel IoT-teknik som redskap för lärare att utveckla sin undervisning genom reflektion kring sin rörelse i klassrummet. Vi har tagit fram ett pedagogiskt metodstöd som stöttar lärare i fortsatt, kollegialt arbete, samt två tekniska lösningar som båda är användbara för detta syfte.
Långsiktiga effekter som förväntas
Förväntade effekter har på lång sikt varit att höja elevers kunskapsresultat genom att lärare, med hjälp av smart användning av IoT, görs medvetna om hur de använder det fysiska rummet. Utfallet av det ser vi inte än, för det behövs ett längre tidsspann för att kunna utläsa effekt. På kort sikt har de förväntade effekterna varit att lärare reflekterar kring hur deras rörelsemönster påverkar eleverna. Där ser vi tydliga tecken på uppnådd effekt. Lärare säger ex: "Varför står jag alltid här framme när jag har genomgång?" "Man kan lägga det här objektiva filtret på en mer subjektiv uppfattning."
Upplägg och genomförande
AP 1 Struktur: Nov 21 - Okt 22. Status: Genomfört. AP 2 Org. i respektive delprojekt: Nov 21-Dec 21. Status: Genomfört, men undantag från ett par skolpartners som hade tekniska utmaningar i början. AP 3 Mätningar av lärares rörelse: Dec 21 - Jun 22. Status: Genomfört. AP 4 Sammanställning och verifiering av erfarenheter, metoder och instruktioner. Mars 22 - Jun 22. Status: Genomfört. AP 5 Affärsutveckling och paketering. Feb 22 -Jun 22. Status: Delvis genomfört, pågår fortfarande. AP 6 Sammanställning, rapportering och publicering: Jun 22 - Okt 22. Status: Pågående.