Långsiktigt hållbar spårväxel
Diarienummer | |
Koordinator | Consat Engineering AB |
Bidrag från Vinnova | 4 900 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2024 - april 2027 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | SIP InfraSweden: Ökad cirkularitet för transportinfrastrukturen |
Syfte och mål
En robust järnväg som inte störs av allvarliga problem som stopp i dagens växlar utgör, ger ökade vinster för samhället tack vara större beläggning.Vertex växel skapar en robust och tillförlitlig järnväg vilket gör att fler väljer järnväg, persontrafik som godstrafik. Kan man lita på järnvägen i sin planering till arbete, företagen kan räkna med säkerhet i leveranser, då utvecklas samhällen lokalt som annars inte skulle vara lika lätt att vilja investera i. Vertex växel är anpassad till de planerade höghastighetsbanorna, vilket underlättar i projekteringen och minskar kostnaderna
Förväntade effekter och resultat
Det blir också stora besparingar tack vare det kraftigt minskade energibehov och minskade behovet av underhåll. Vertex växel kommer att radikalt minska åtgången av effekt kW, med 85 % räknat mot en totalt åtgång av minst 300 miljoner kWh och år. 300 miljoner kWh är en osäker siffra då Trafikverket har betydande problem med växelvärme systemen som inte fungerar i dag, mörkertalet är betydande och kan bli avsevärt högre. Det mätbara målet kommer att ligga i häradet av minst 250 miljoner kWh varje år i ren besparing.
Planerat upplägg och genomförande
Sättande av organisation, administrativa rutiner, uppstartsmöte för projektgrupp. Huvudansvarig: Consat. Lokalisering av geografisk plats, Inventering av bangård, se över lämpliga platser för att anlägga testanläggningen i anslutning till driftplats eller bangård, där fullstora tåg kan trafikera växeln utan att det påverkar ordinarie trafik. Huvudansvarig: Inlandsbanan, Planering med Inlandsbanan. Fördjupad planering av projektet tillsammans med Inlandsbanans, Enhet Spår och Väg. Huvudansvarig: Consat.