Lånecyklar - det nya kollektiva färdmedlet
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga tekniska högskolan - Centrum för transportstudier |
Bidrag från Vinnova | 782 725 kronor |
Projektets löptid | september 2009 - augusti 2011 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet avser att studera och uppskatta effekten av bättre tillgänglighet till lånecyklar på ressättet i större organisationer, både avseende pendlings- och tjänsteärenden. Ett av målen är att utröna vilka incitament och åtgärder, inom och utanför organisationen, som är mest effektiva för att få personalen att välja miljövänligare färdmedel.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi förväntar oss att - se förändringar i ressätt vid introduktionen av lånecykelalternativet vid arbetsplatsen; - kunna uppskatta potentialen hos lånecyklar som ett nytt kollektivt färdsätt i staden, ensamt och i kombination med befintlig kollektivtrafik; - vinna ny kunskap om hinder och incitament för ökad cykling, lånecykling och därmed sammanhängande effektivisering av kollektivtrafiken i stort; - kunna uppskatta de eventuella minskningar i koldioxidutsläpp som därmed kan uppnås, och förutsättningar för detta; - identifiera ytterligare forskningsbehov i förhållande till cykling, lånecykling och motionsvanor för att beräkna de samhällsekonomiska effekterna av lånecykelsystem.
Upplägg och genomförande
Vi uppför lånecykelstationer i samarbete med Stockholm City Bikes/Clear Channel, samt genomför attityd-enkäter om personalens res- och motionsvanor på de inblandade arbetsplatserna före och efter denna förändring. Vi beräknar också resstatistik på personalens pendlings- och tjänsteresor för att uppskatta andelen resor som kan vara aktuella för lånecykling.