Laddinfrastruktur och frekvensreglering - en fallstudie
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 799 384 kronor |
Projektets löptid | april 2022 - december 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utlysningar inom Regeringsuppdrag 2022 |
Ansökningsomgång | Klimatfokuserad standardisering för ökad innovation och konkurrenskraft |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets övergripande syfte var att öka förståelsen för hur standardisering kan användas för att påskynda och öka användandet av elbilar som resurs för flexibilitetstjänster till elnätet. RISE har tillsammans med projektpartnerna CTEK AB och Axess Logistics AB utforskat möjligheterna för långtidsparkerade elbilar att leverera frekvensregleringstjänster, bland annat genom att studera SvKs krav och jämföra med krav i standarder för elbilsladdning. Projektet har levererat på uppsatta mål.
Långsiktiga effekter som förväntas
Potential för att långtidsparkerade elbilar ska kunna nyttjas för leverans av frekvensregleringstjänster undersöks. Exemplifierande användarcykler tas fram tillsammans med uppskattningar av ersättning baserat på historiska data. Svenska kraftnäts uppställda krav (mätoggrannhet, svarstid, etc) för att leverera frekvensreglering jämförs med krav i ISO15118 för Vehicle2Grid och förändringar av krav för att möjliggöra mer frekvensreglering diskuteras. Cybersäkerhet i fallet när elbilar används för frekvensreglering diskuteras.
Upplägg och genomförande
Projektet bestod av flera delar: 1) En omvärldsanalys kring försäljning av elbilar och eventuellt stöd av Vehicle2Grid. 2) En sammanställning av krav på frekvensreglering och framtagande av exemplifierande användarcykler. 3) En genomgång av ISO15118 för att öka förståelsen för i vilken mån krav på elbilar och laddinfrastrutktur som uppfyller standard också kan sägas uppfylla krav för frekvensreglering. 4) Krav och standarder kopplade till cybersäkerhet diskuterades.