Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Kvasi-distribuerade trycksensorer med integration i kompositstrukturer

Diarienummer
Koordinator Saab AB
Bidrag från Vinnova 2 450 000 kronor
Projektets löptid december 2021 - maj 2025
Status Pågående
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer
Ansökningsomgång Strategiska innovationsprogrammet LIGHTer 2021

Syfte och mål

Syftet med projektet är att utveckla kvasi-distribuerade trycksensorer inbyggda i kompositstrukturer. Både Fibre Brag Grating optiska fibrer och kolnanorör inbäddade i kompositens matris kommer att användas som sensorer. Tryckmätning över vingyta, hälsoövervakning och kontroll av motorfunktioner adresseras i det här projektet. Vingskalssensorerna kan också ha en bredare industriell användning till segel och applikationer inom energisektorn. Projektets mål är att mäta tryck i storleksordningen 10 till 200 kPa.

Förväntade effekter och resultat

Projektet förväntas demonstrera kvasi-distribuerade trycksensorer inbyggda i en enklare kompositdetalj. Förväntade effekter: - Minst 20% viktsbesparing genom att både struktur och system funktionalitet kan byggas som en lastbärande komponent. - Förbättrad strukturell prestanda genom mixade materiallösningar och innovativa funktioner som möjliggör ytterligarestrukturoptimering, vilket leder till ytterligare viktsbesparingar och minskad energianvändning. - 20% effektivare utvecklingsmetoder genom mer effektiva mätmetoder under produktutvecklingscykeln.

Planerat upplägg och genomförande

I projektet kommer, två konkurrerande och eller kompletterande, inbyggda och kvasi-distribuerade tryckavkännande system att adresseras med användning inom: kontinuerlig tryckmätning i kompositvingskal och hälsoövervakning och kontroll av motorfunktion. Både Fibre Brag Grating optiska fibrer och kolnanorör kommer att användas som sensormaterial. De två inbyggda och kvasi-distribuerade trycksensorsystemen kommer att studeras individuellt så väl som i kombination för att möjliggöra separation av inverkan från temperatur, töjning och tryck.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 31 oktober 2024

Diarienummer 2021-04042