Kvantifiering av barriäreffekter av transportinfrastruktur
Diarienummer | |
Koordinator | Ramboll Sweden AB - RAMBÖLL SVERIGE AB |
Bidrag från Vinnova | 1 840 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2019 - augusti 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | Lösningar för en hållbar transportinfrastruktur |
Viktiga resultat som projektet gav
Mål med projektet var att ta fram en GIS-baserad metod för kvantifiering av transportinfrastrukturens barriäreffekter som kan användas i tidiga skeden av transport- och stadsplaneringsprojekt. Metoden ska göra det möjligt att kvantifiera barriäreffekter i relation till uppfyllelse av de transportpolitiska mål som ligger till grund för Trafikverkets verksamhet. Projektet syftade till att synliggöra de negativa effekterna som barriärer har i samhället.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har resulterat i en modell av de styrande faktorer för barriäreffekter, en översikt av barriäreffekter, en katalog av indikatorer för barriäreffekter, en demonstration hur fyra av dessa indikatorer kan användas i praktiken och en beskrivning av processen av bedömningen av barriäreffekter i ett storskaligt infrastrukturprojekt. Med dessa verktyg och insikter kan transportinfrastrukturens barriäreffekter kvantifieras och kan hänsyn tas till dessa effekter i beslutsfattning, vilket kan bidra till att reducering av barriäreffekter kan prioriteras högre.
Upplägg och genomförande
Projektet har bestått av en fallstudie av hur indikatorer kan anpassas till olika sociala gruppers behov, en litteraturstudie av 60 år av barriäreffektsforskning och ett action research-projekt där tjänstepersoner från bl.a. kommunen och Trafikverket som medverkar i ett höghastighetsjärnvägsprojekt har intervjuats om processen av bedömning av barriäreffekter.