Kontroll av rökgasutsläpp från fartyg med drönare
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Institutionen för Rymd-, geo- och miljövetenskap |
Bidrag från Vinnova | 989 960 kronor |
Projektets löptid | januari 2021 - december 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Framtidens drönare |
Ansökningsomgång | Drönare för ett tryggare samhälle |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet är att minimera sjöfartens negativa påverkan på luftkvalitet och människors hälsa. Ett nytt internationellt miljöregelverk har kommit till stånd för att medverka till detta men det gäller att oseriösa aktörer avslöjas för att detta skall göra nytta. Målet är därför att ta fram drönarbaserad mätteknik som på ett tillförlitligt och effektivt sätt kan kontrollera att förbipasserande fartyg använder rent bränsle eller erforderlig reningsteknik. Vi har visat att detta är möjligt för kontroll av både svavelhalt samt NOx emissioner men att kvalitetsarbete är mycket viktigt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har genomfört övervakning av fartygsutsläpp med drönare för svavelbränslehalt och NOx (g/kg bränsle) för 130 fartyg. Vi har också demonstrerat att kolväten och partiklar kan mätas. Resultaten visar att sensorerna och metodik ger god reproducerbarhet men att de använda elektrokemiska sensorerna kräver omfattande kvalitetssäkring. Vi tror att denna teknik kommer kunna användas för kontroll av svavelhalt i fartygsbränsle och NOx emissioner, både på egen hand och som som komplement till andra mätningar.
Upplägg och genomförande
Ett sniffersystem med sensorer för SO2, O3, NO, NO2, VOC, PM2.5 och vindmätning har byggts in i en ultralätt låda som kommunicerar via radiokommunikation. Systemet har kalibrerats mot andra instrument på laboratoriet. Systemet har testats på en 4 kg multirotordrönare och en metodik för att mäta fartygen har utvecklats. Ca 130 fartyg har mätts i huvudfarleden i Göteborgs skärgård under 4 mätkampanjer i juni, augusti, september och november.