Konsumentbaserade evalueringscentra för tvätt- och diskmedel - ett fossilfritt Sverige
Diarienummer | |
Koordinator | CARINA GOODBRAND AB - Goodbrand |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - april 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups fas 1 hösten 2017 |
Viktiga resultat som projektet gav
Fas 1 har undersökt möjligheten att introducera kommersiella konsumentbaserade evalueringscentra för tvätt- och diskmedel i Sverige och globalt. Det framgår att det finns ett stort behov av att ersätta de fossilbaserade komponenterna med förnyelsebara. Kunder efterfrågar hur de skall kunna göra denna förändring. Fas 1 har visat på intresse från kunder samt på den tekniska och ekonomiska potentialen. Miljöberäkningar visar att det finns stora klimatpåverkande förbättringar att göra då tvätt- och diskmedel utgör stora produktkategorier för fossilbaserade komponenter.
Långsiktiga effekter som förväntas
Intresset från kunderna visar på en efterfrågan av denna nya tjänst. Kunderna finns i Sverige samt internationellt vilket möjliggör en global kommersialisering. Kundernas behov är att kunna ersätta de fossilbaserade komponenterna med förnyelsebara alternativ inom rimliga ekonomiska ramar. Innovationen öppnar upp för omformuleringar av tvätt- och diskmedel, skapar ett ekonomiskt utrymme för förnyelsebara alternativ. Fas 1 har visat på de ekonomiska förutsättningarna. Genom att prissätta tjänsterna som dagens tekniska metoder, finns förutsättningar till en god ekonomi.
Upplägg och genomförande
Fas 1 har genomförts enligt plan. Störst fokus under projektet har varit mot kunderna. Att förstå och säkerställa deras behov och efterfrågan. Diskussionerna har varit fokuserade mot hållbarhet och ekonomi. Diskussionerna har visat på att innovationen öppnar upp för omformuleringar, vilket genererar ett ekonomiskt utrymme för att kunna tillsätta förnyelsebara istället för fossilbaserade komponenter. Samma behov och efterfrågan har funnits både i Sverige och i de andra länderna som har undersökts. Kommunikation kommer vara en viktig faktor i de fortsatta utvecklingsstegen.