Konfigurerbara batteripaket för kostnadseffektiva fossilfria transporter
Diarienummer | |
Koordinator | Sem AB |
Bidrag från Vinnova | 14 526 780 kronor |
Projektets löptid | juli 2022 - juni 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Utlysningar inom området Hållbar Industri |
Ansökningsomgång | Uppskalning för en hållbar industri 2022 |
Syfte och mål
Scania CV AB i Södertälje och SEM AB i Åmål avser att inom två år demonstrera ett styrbart batteri för framtida batteridrivna lastbilar. Batteriet delas in i många batterimoduler som fritt kan kopplas in och ur med transistorer. Styrningen sköts av en mikroprocessor. Ett mål med denna styrning är att fritt kunna styra hur mycket varje batterimodul utnyttjas samt kunna kontrollera spänningen över batteriet som helhet. Syftet är bland annat att utnyttja den elektriska drivlinan effektivare och förlänga livstiden på batteriet.
Förväntade effekter och resultat
Som resultat av projektet förväntas ett 300 kWh batteri demonstreras med styrbar spänning och ström, där varje batterimodul kan användas efter sin förmåga och även stängas av blixtsnabbt. Projektet förväntas ge längre batterilivslängd, förenklad integration i olika fordon, snabbare laddning, möjlighet att blanda gamla och nya batterimoduler, ökad elsäkerhet såväl vid drift som service, samt ge ökade möjligheter till framtida återbruk av lastbilsbatterier.
Planerat upplägg och genomförande
Elektroniken och den snabba styrningen utvecklas av SEM. Scania sköter integration av elektroniken med battericellerna inklusive förpackning och kylning. Scania tar även fram programvara som styr hur batteriet används över tid, i syfte att exempelvis optimera batteriets livslängd. Batteriet kommer testas hos Scania i en testrigg som efterliknar användningen i en framtida lastbil. Under projektet kommer även andra mindre provobjekt byggas, för att testa olika delsystem.