Konceptbevis för ett adaptivt lärandesystem för ingenjörsstudenter
Diarienummer | |
Koordinator | Crash Course Sverige AB |
Bidrag från Vinnova | 1 700 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2024 - maj 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Banbrytande tekniklösningar |
Ansökningsomgång | Banbrytande och skalbara tekniklösningar 2024 |
Syfte och mål
Syftet med projektet är att utveckla ett adaptivt lärandesystem (ALS) för ingenjörsstudenter, med målet att förbättra deras produktivitet, motivation och engagemang i studierna. Vi skapar en personlig handledare, KAI, som anpassar sig efter studentens individuella behov och erbjuder en interaktiv inlärningsupplevelse. Genom att använda avancerad AI-teknik och samarbeta med studentföreningar och lärare, strävar vi efter att öka genomströmningen och kunskapsdjupet hos ingenjörsstudenter, och därmed adressera nationella utbildningsutmaningar.
Förväntade effekter och resultat
De förväntade effekterna och resultaten av projektet inkluderar ökad studentengagemang och motivation, snabbare inlärning och högre genomströmning. Studenterna kommer att uppnå en djupare förståelse av kursmaterialet, vilket leder till högre betyg och bättre välmående. För lärare innebär detta ökad klassengagemang och insikter om studenternas framsteg med minimal extra insats. Universiteten drar nytta av lägre avhoppsfrekvenser och förbättrade akademiska standarder, vilket stärker deras rykte och budget.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet delas in i fyra faser. Först etableras grunderna med kursval och engagemang av nyckelpartners. Därefter utvecklas och testas den första versionen av KAI med feedback från studenter. I tredje fasen skapas en detaljerad prototyp av studieplanen med rigorös testning och utvärdering. Slutligen lanseras studieplanen operativt och skalbarheten bedöms. Samarbete med studentföreningar, lärare och AI-experter är avgörande för framgång, med fokus på användarvänlighet och kontinuerlig utveckling.