KomInnOff
Diarienummer | |
Koordinator | Sveriges Kommuner och Landsting - Avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad/Reglab |
Bidrag från Vinnova | 1 370 000 kronor |
Projektets löptid | december 2017 - januari 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet har varit att stärka kommunikationen om den offentliga miljön som en naturlig, attraktiv och gynnsam miljö för innovation, idéutveckling och kreativitet. Målet var att utpekade målgrupper ska få ökad kunskap samt en positiv bild av offentlig sektor som en innovativ miljö. I slutet av 2018 fokuserades projektet på målet att utveckla och genomföra Innovationsveckan 2019. Innovationsveckan blev en konkret kommunikativ insats i linje med projektets övergripande syfte och inriktningen av den framtagna kommunikationsstrategin.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet av den inledande delen av projektet är en kommunikationsstrategi som resulterat i specifika aktiviteter och insatser till målgruppen ledande tjänstemän och politiker. Vidare har innovationsfrågorna integrerats tydligare i SKRs löpande kommunikationsarbete. Innovationsveckan genomfördes hösten 2019 med totalt 120 aktiviteter i hela landet med ett brett engagemang från kommuner, regioner och statliga myndighet. Initiativet var mycket uppskattat av arrangörerna och en överväldigande majoritet uppgav att man gärna deltar i återkommande arrangemang.
Upplägg och genomförande
Inledningsvis genomfördes en förstudie med syftet att identifiera olika målgruppers behov av kunskap och information. Med denna kunskap utarbetades och förankrandes en kommunikationsstrategi. Genomförandet av strategin har inneburit enkla delar som att tydliggöra definitioner men också strategiskt arbetet att integrera budskap till specifika målgrupper i kanaler som förvaltas av andra avdelningar och projekt inom SKR. Insatsen Innovationsveckan förstärkte detta arbete samtidigt som det innebar en tydlig konkret aktivitet gentemot SKRs medlemmar.