KomILand 2.0
Diarienummer | |
Koordinator | Västra Götalandsregionen - Koncernstab regional utveckling |
Bidrag från Vinnova | 6 430 641 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - juni 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har, tillsammans med lokala aktörer, validerat de tjänstehypotseser som utformades i KomILand 1.0 samt skapat och lanserat den tekniska plattformen där tjänsterna erbjuds. Följeforskarna har också genomfört både enkäter och intervjuer med invånare. En viss, begränsad, användning av tjänsterna har också skett. Pandemin har kraftigt försvårat mobilisering och lansering av tjänster med mera, vilket medfört ett större fokus på utveckling och design snarare än lokal närvaro.
Långsiktiga effekter som förväntas
Enkäter visar att användarnas tillgänglighet ökar med tjänsterna i KomIand och att det sker hållbart. Projektet syftade till att skapa lärande kring hur kombinerade mobilitetstjänster påverkar människors tillgänglighet i landsbygder. Pandemin har gjort det svårt att mobilisera för användande av tjänsterna. Flera av dem har inte heller varit möjliga att erbjuda. Därför har de verkliga effekterna på resandet uteblivit. Utvecklingen av tjänsterna och den tekniska plattformen har genomförts. Projektet förlängs så att tjänsterna erbjuds på fler platser under ytterligare 2 år.
Upplägg och genomförande
Lärandet under projektets genomförande redovisas i en vitbok och i flera vetenskapliga artiklar. Viktiga lärdomar inkluderar: 1. Det är svårt att upprätthålla det lokala engagemanget under långa projektperioder. Kort tid från mobilisering till lansering är en nyckel. 2. Människor har, och använder, egna bilar. Att konkurrera med den egna bilen är minst lika svårt i landsbygder som i en urban kontext. 3. Det går att utveckla kombinerade mobilitetstjänster som sömlöst erbjuder användarna en mångfald av tjänster även på landsbygder.