Kombinerad radarbaserad kommunikation och störningsreduktion för fordonsapplikationer
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Institutionen för Elektroteknik |
Bidrag från Vinnova | 6 880 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2019 - mars 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - 2018-03-20 |
Slutrapport | 2018-01929eng.pdf(pdf, 381 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Autonom körning är beroende av en mängd olika sensorer. Radarsensorer utmärker sig genom sin unika robusthet under t ex kraftigt regn, dimma, sno, och mörker. Med den snabba ökningen av mängden radarenheter på moderna fordon följer emellertid en förhöjd risk för radarstorningar och funktionsbortfall. Detta projekt analyserar bilradarstorningar, och föreslår flera nya tillvagagangssatt som kombinerar industriell och akademisk expertis för att nå målet med störningsfri autonom körning (AD). I projektet ingår realisering av en hardvarudemonstrator.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets huvudsakliga resultat ar att fordonsradarstorningar riskerar att bli ett allvarligt problem for framtida AD/ADAS-applikationer, samt att gemensam radarkommunikation, liksom nya robusta vagformer, erbjuder effektiva lösningar. Fortsatt forskning krävs för att utveckla nödvändiga och gemensamma radarkommunikationssystem avsedda för fordonsapplikationer.
Upplägg och genomförande
Projektkoordinering och grundläggande analys av avvägning mellan radar- och kommunikation leddes av Chalmers Tekniska Högskola. Scenarier, krav, och modeller implementeras under ledning av VCC. Design av fysiskt lager gjordes av QamCom. Design av MAC-lager gjordes av Veoneer. Utvärdering på systemnivå utfördes av SAAB. Experiment och validering genomfördes av Högskolan i Halmstad.