Kognitiv studie av fjärrförare
Diarienummer | |
Koordinator | InnoBrain AB |
Bidrag från Vinnova | 462 986 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - maj 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI -juni 2021 |
Slutrapport | 2021-02571eng.pdf(pdf, 225 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
I detta projekt var syftet att studera genomförbarheten av att använda Brain-Computer Interface-teknologin genom att använda grunden för neurovetenskap och AIs analyskraften för att utvärdera den kognitiva prestandan av fjärrförare. Avsikten är att utforska detta nya tillvägagångssätt och inse möjligheten att ge djupare insikter om relaterade kognitiva egenskaper hos en mänsklig operatör, dvs kognitiv belastning, distraktion, trötthet, vakenhet eller åksjuka.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet av denna förstudie kan bidra till att öka säkerheten för autonom mobilitet. Ett nytt tillvägagångssätt undersöktes för att bättre förstå varför incidenter och olyckor inträffar på grund av mänskliga fel och hur man bäst kan designa nya säkerhetssystem och HMI-gränssnitt för att mildra säkerhetskritiska situationer som orsakas av mänskliga fel. Den erhållna kunskapen från denna förstudie kommer att skapa en grund för att se hur ett Neuro-AI-baserat tillvägagångssätt kan användas i samband med semi-autonom och distanskörning och bidra till ökad trafiksäkerhet.
Upplägg och genomförande
Med multidisciplinära partners i detta projekt genomfördes en omfattande litteraturgenomgång i samband med förarens kognitiva prestanda. Följaktligen definierades olika protokoll för att utföra förtester för att utföra en benchmarkanalys i olika körmiljöer. Resultatet gav en bättre förståelse för användbarheten av insikter som erhållits från en Neuroscience-AI-baserad metod jämfört med de från de klassiska metoderna.