Kodstart
Diarienummer | |
Koordinator | Kodcentrum |
Bidrag från Vinnova | 984 028 kronor |
Projektets löptid | november 2015 - december 2017 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål var att skapa och sprida en modell för lärare i årskurs 4-5 som vill komma igång med programmering i skolan, innehållandes kompetenshöjande workshop för lärare, lektionsmaterial på 4 teman och baserade på uppdrag från IT-företag, samt en prototyp till digitalt läromedel för att utvärdera elevers förståelse för programmering, datalogiskt tänkande och digital kompetens. Alla projektets mål har uppfyllts och en del tillkom: Fatta koden, kunskapsbas med illustrerade textavsnitt om ovan nämnda områden. Projektets målgrupp har ändrats till lärare och elever i åk 4-6.
Långsiktiga effekter som förväntas
1. Modell för lärarfortbildande aktiviteter har utvecklats/testats/genomförts med 623 lärare från 3 städer. 2. Lektionsmaterial på 4 teman baserade på uppdrag från svenska IT-företag, samt kunskapsbasen Fatta koden, har utvecklats/testats/lanserats och använts av 7 identifierade skolor samt fördubblat användarantalet på Kodboken.se. 3. Digitalt läromedel som utvärderar elevers förståelse för programmering, datalogiskt tänkande och digital kompetens, har utvecklats/testats/lanserats och använts av 250 skolor runt om i landet.
Upplägg och genomförande
- Vikten av pilotskolor för att testa hur materialet kan användas i klassrumsmiljö. - Värdefullt med idéer, kunskap och kvalitetsgranskning från projektpartners. - Läromedel och kunskapsbas, samskapat med EdQu, överträffade förväntad effekt. - Positiv respons från lärare på relevanta uppdrag med ämnesintegrerad läroplanskoppling. - Vi går från projekt till verksamhetsområde. - Diskussioner med kommuner om långsiktigt stöd. - Lärare önskar kontinuerlig fortbildning/mentorskap, vi pilotar nu lärarkodstugor där lärare får testa, diskutera och omsätta kunskap i praktiken.