Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Klimatresilient järnvägsinfrastruktur: Ensysteminnovationsmetod

Diarienummer
Koordinator Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f samhällsbygg & naturresurser
Bidrag från Vinnova 920 000 kronor
Projektets löptid mars 2022 - december 2022
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Detta projekt syftar till att utveckla en färdplan och implementeringsplan på systemnivå, för CliMaint-projektet. För att uppnå projektmålet har ett ramverk för systeminnovation undersökts för att identifiera och analysera hinder och föreslå lämpliga åtgärder för att påskynda implementeringen, uppskalningen och spridningen av innovationslösningar för CliMaint-projektet.

Långsiktiga effekter som förväntas

Minska risken för en ej framgångsrik implementering genom att integrera affärsmodeller, kultur, värderingar och regelverk i CliMaint-ramverket. Underlätta framgångsrik implementering av CliMaint genom att identifiera barriärerna i processen. Förbättring av systemförståelsen av infrastruktur och teknologi inom CliMaint-projektet som gör det möjligt att nå en högre nivå av TRL för konceptet. Vi som forskare kommer att gynnas av att använda systeminnovationsmetoden i alla våra framtida forskningsprojekt.

Upplägg och genomförande

En litteraturstudie, två intervjuomgångar och en endagsworkshop har genomförts. Totalt har 45 experter från infrastruktur och transportnätverk valts ut för studien. För en framgångsrik implementering har analys av barriärer och möjliggörare utförts kopplade till varje systeminnovationspelare. Dessutom har en uppdragsbaserad färdplan tillämpats för att svara på den grundläggande frågan "Hur ska vi nå målet?"

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 31 januari 2023

Diarienummer 2022-00270