Klimatresilient järnvägsinfrastruktur: Ensysteminnovationsmetod
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f samhällsbygg & naturresurser |
Bidrag från Vinnova | 920 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2022 - december 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Detta projekt syftar till att utveckla en färdplan och implementeringsplan på systemnivå, för CliMaint-projektet. För att uppnå projektmålet har ett ramverk för systeminnovation undersökts för att identifiera och analysera hinder och föreslå lämpliga åtgärder för att påskynda implementeringen, uppskalningen och spridningen av innovationslösningar för CliMaint-projektet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Minska risken för en ej framgångsrik implementering genom att integrera affärsmodeller, kultur, värderingar och regelverk i CliMaint-ramverket. Underlätta framgångsrik implementering av CliMaint genom att identifiera barriärerna i processen. Förbättring av systemförståelsen av infrastruktur och teknologi inom CliMaint-projektet som gör det möjligt att nå en högre nivå av TRL för konceptet. Vi som forskare kommer att gynnas av att använda systeminnovationsmetoden i alla våra framtida forskningsprojekt.
Upplägg och genomförande
En litteraturstudie, två intervjuomgångar och en endagsworkshop har genomförts. Totalt har 45 experter från infrastruktur och transportnätverk valts ut för studien. För en framgångsrik implementering har analys av barriärer och möjliggörare utförts kopplade till varje systeminnovationspelare. Dessutom har en uppdragsbaserad färdplan tillämpats för att svara på den grundläggande frågan "Hur ska vi nå målet?"