Klimatanpassning av järnvägsinfrastrukturunderhåll -(ClimRail)
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f samhällsbygg & naturresurser |
Bidrag från Vinnova | 2 525 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2023 - maj 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | SIP InfraSweden - hösten 2022: Anpassning av transportinfrastrukturen för att möta klimatförändringar |
Syfte och mål
ClimRail syftar till att utveckla ett ramverk för beslutsstöd baserat på Reliability-Centered Maintenance för att anpassa järnvägsunderhållet till de negativa effekterna av klimatförändringar. Mål: -Utveckla och validera risk-baserade metoder för att bedöma klimatförändringens påverkan på spår samt identifiera sårbara sektioner. -Utveckla och validera ett beslutsstödsramverk för anpassning av underhåll med hjälp av RCM. -Testa metoderna på den svenska Malmbanan. -Se över regelverk för underhåll. -Implementera de utvecklade metoderna hos Trafikverket.
Förväntade effekter och resultat
Resultatet ger en grund för att bedöma effektiviteten av underhålls- och säkerhetsåtgärder med tanke på klimatförändringar och rekommenderade underhållslösningar. Det förbättrar spårets tillgänglighet och förebygger störningar, vilket minskar kostnader och miljörisker. Projektets påverkan omfattar robusthet, miljö, socioekonomiska faktorer och konkurrenskraft. Genom att integrera klimathot i underhållsprogrammet förstärks spårets motståndskraft, funktionalitet och kapacitetsanvändning.
Planerat upplägg och genomförande
LTU ansvarar för projektledning, metod, konceptutveckling samt dokumentation, och industriparterna kommer att engageras i verifiering och testning av lösningarna. Dessutom kommer parterna att utbildas genom workshops och kurser för att använda de utvecklade metoderna och verktygen. Den utvecklade metodiken och verktygen förväntas implementeras i Trafikverkets processer i mitten av 2025. Ramverket, dess tillämpning och resultat kommer att granskas och revideras med hjälp av fastställda roller och ansvar, både internt och externt för Trafikverket.