Kan AI hitta det dolda problemspelandet?
Diarienummer | |
Koordinator | Folkspel Ideell Förening |
Bidrag från Vinnova | 600 000 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - oktober 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Lärande och mötesplatser |
Ansökningsomgång | Starta er AI-resa: För organisatoriskt lärande och praktisk användning av artificiell intelligens i kommuner och civilsamhälle 2023 |
Viktiga resultat som projektet gav
4 mål i projektet: 1) Vi har en AI-lösning som tillräckligt säkert identifierar personer baserat på risk för problemspelande: Månatlig körning med god precision. 2) Identifierat och implementerat åtgärder som syftar till att minska spelandet: Ja, åtgärder implementerade. 3) Andelen spelare med högt riskvärde minskar: Vi har redan sett tendens till minskning hos enskilda individer. Behöver mer tid. 4) Organisatoriskt lärande: AI är nu en strategisk satsning och vi har flera nya initiativ igång.
Långsiktiga effekter som förväntas
Mål 3 och 4 är långsiktiga mål och effekter i projektet: 3) Spelare minskar sitt spelande och andelen spelare med högt riskvärde minskar över tid. 4) Organisatoriskt lärande: AI är en strategisk satsning, AI och digitalisering är en baskompetens och vi har tagit fram en AI Vision, AI ambition och Riktlinjer för användandet av AI.
Upplägg och genomförande
Projektet fortlöpte smärtfritt och enligt tidsplan med veckovisa projektmöten. Vi höll oss väl till de 8 arbetspaket som vi hade stipulerat i vår ansökan och vi stötte inte på några stora hinder. I början av projektet hade vi en del juridiska aspekter som vi fick ta hänsyn till men det blev inga större fördröjningar på grund av det. Även förberedelse och tvättning av data tog längre tid än beräknat men vi tog ikapp den tiden senare i projektet. Samarbetet både internt och med leverantör fungerade väl.