IP-strategi för Det Gröna Mejeriet
Diarienummer | |
Koordinator | The Green Dairy Sweden Holding AB |
Bidrag från Vinnova | 100 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2021 - oktober 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Det Gröna Mejeriet producerar och säljer växtbaserade mejeriprodukter till ca 20 länder. Företaget har i detta projekt tagit fram struktur och strategi för IP, i första hand för patent, licensiering och avtal. Detta har uppfyllts i nära samarbete mellan företagsledningen och expertis inom IP, via flera workshops. Arbetet har resulterat i en strategi som blir ledande för det fortsatta arbetet inom IP.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi utgår från att våra konkurrenter arbetar med liknande utveckling, därför måste vi agera snabbt och effektivt för att kunna fortsätta vara marknadsledande. Projektet har producerat en rapport som tydligt beskriver nuläget samt presenterar en strategi med åtgärdspunkter för rekommenderade och lämpliga IP-strategiska aktiviteter med tydlig koppling till affärsplanen. Detta kommer väl till pass nu när nya produkter utvecklas och samarbeten etableras.
Upplägg och genomförande
Arbetet har skett i följande moment: A) Genomgång av affärsplan och befintliga immateriella tillgångar, workshop. B) Omvärldsanalys. Vilka aktörer påverkar genomförande av företagets affärsplan? Vilka immateriella tillgångar har dessa aktörer? Workshop. C) Framtagande av IP-strategi, plan för genomförande, förslag till aktivitetsplan, workshop. Planen och samarbetet har fungerat väl och målen har uppfyllts.