IoT-hubb Skola
Diarienummer | |
Koordinator | Kungsbacka kommun |
Bidrag från Vinnova | 11 998 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2018 - september 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för Sakernas Internet |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har syftat till att utveckla möjligheter och potential med IoT i skolan och i dess utbildningsmiljöer. Målet för projektet har varit att upprätta en IoT hubb skola samt att ta fram guidelines för arbete med IoT i skolan. IoT hubb skola är nu etablerad med en site där forskning, erfarenheter och guidelines för användande och utvecklande av IoT tjänster och teknik för skolan samlats. Guidelines är publicerade för tre målgrupper - skolhuvudmän, leverantörer och lärare.
Långsiktiga effekter som förväntas
Centralt i projektet är de tester av IoT teknik som genomförts. Ett 20-tal testcase har testats i labb och 8 testcase/iterationer av IoT teknik har testats i skolmiljöer. Projektet har genomfört workshops med skolpersonal kring behov och möjligheter med IoT i skolan och rapporter och erfarenheter från den tillämpade forskningen har kontinuerligt publicerats. Sammantaget har detta resulterat i att det nu finns forskningsbaserat stöd för skolans arbete med IoT som kommer vara till stor nytta när allt mer IoT tjänster utvecklas i och erbjuds skolan.
Upplägg och genomförande
Projektet har bestått av 13 stycken parter. Två institut/lärosäten, två företag och nio skolhuvudmän. Hos företagen och institutet har initala tester gjorts av möjliga IoT applikationer för skolan. Särskilt lovande testcase har sedan testats hos skolhuvudmännen. Forskare har följt arbetet och sammanställt resultat och erfarenheter i rapporter. Slutligen har detta gemensamt bearbetats tillsammans med målgrupperna till Guidelines för IoT i skolan.